Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

onsdag 17 februari 2010

Är du kvälls- eller morgonmänniska? Hur påverkar detta dig i övrigt?

A, När skulle du föredra att stiga upp om du hade ett arbete där du själv kunde disponera din tid?
1, före kl 06,30
2, mellan kl 06,30-07,29
3, mellan kl 07,30- 08,29
4, kl 08,30 eller senare

B, När skulle du föredra att gå till sängs om du hade ett arbete där du själv kunde disponera din tid?
1, före kl 21
2, mellan 21-21,59
3, mellan 22-22,59
4, kl 23 eller senare

C, Om du var tvungen att för jämnan gå till sängs kl 21, hur tror du att det skulle gå att somna då?
4, Mycket svårt, skulle ligga vaken länge
3, Ganska svårt, skulle ligga vaken en bra stund
2, Ganska lätt, skulle ligga vaken en kort stund
1, Lätt, skulle somna praktiskt taget omedelbart

D, Om du var tvungen att för jämnan stiga upp kl 06, hur skulle det kännas?
1, mycket svårt och motigt
2, ganska svårt och motigt
3, En aningen motigt, men inget större problem
4, Lätt, inga problem alls

E, När under kvällen börjar du vanligen känna av de första tecknen på trötthet och behov av sömn?
1, före kl 21
2, mellan 21-21,59
3, mellan 22-22,59
4, kl 23 eller senare

F, Hur lång tid är det i allmänhet innan du blir ”dig själv” på morgonen?
1, Ungefär 0-10 min
2, 11-20 min
3, 21-30 min
4, mer än 40 min

F, Försök att uppskatta huruvida du är en morgon- eller kvällsmänniska
1, jag är en utpräglad morgonmänniska
2, jag är i viss mån en morgonmänniska
3, jag är i viss mån en kvällsmänniska
4, jag är en utpräglad kvällsmänniska

7-13 poäng: Utpräglad morgonmänniska
Om du är en utpräglad morgonmänniska är din prestationsförmåga som högst tidigast på morgonen och avtar snabbt på eftermiddagen/kvällen. Du har förmodligen svårt för skiftarbete, jet lags och ändrade tidsscheman. Du gör av med mest energi på förmiddag/lunchtid och bör inte äta för mycket sent på kvällen.

14-20 poäng: Tämligen morgonpigg/kvällstrött
Du är varken eller och kan förmodligen manipulera din dygnsrytm åt båda håll. Du gör av med mest energi på förmiddag/lunch men kan även hantera maten bra på kvällskanten.

21-28 poäng: Utpräglad kvällsmänniska
Du är en nattuggla och är förmodligen inte speciellt allert innan lunch. Din kropp är inställd på att fungera bäst på kvällen och din kropp vet inte riktigt hur den skall hantera frukost. Det kan vara så att du har stora svängningar i ditt blodsocker. Du har inga problem att hantera mat på kvällen.


Det är svårt att ändra sin biologiska klocka, men framför allt nattugglor kan få lättare att hantera dagen genom träning innan frukost. Detta hjälper till att jämna ut blodsockret och förbättrar morgonhumöret. Träning innan frukost är dock otänkbart för många av dessa individer, men det är ofta en vanesak och något jag kan rekommendera om man vill få bukt på extrem morgontrötthet. Övervikt förkommer mer inom denna kategori än i de andra två, detta tros ha att göra med att både frukost och lunch bortprioriteras till förmån för en stor middag. Denna fördelning av matintag påverkar också blodsockret negativt.

Testet är delvis hämtat från rapport 74/2004 från pedagogiska instutionen vid Umeå Universitet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar