Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

lördag 13 februari 2010

Högintensiv löpträningträning

Om du vill få snabbare tider på din löprunda eller bli snabbare på Lidingöloppet är intervaller och högintensiv träning ett måste. Är loppet så pass långt som Maran eller Lidingöloppet är 1000-metersintervaller ett bra kort. Det går till så att du springer 1000 meter på ca 85% av max, vilar ca 30-120 sek beroende på form. Sedan upprepar du detta 5-10 gånger, självklart behöver du uppvärmning och nedjogg i detta. För kortare sträckor som milen räcker det med 500 metersintervaller med samma princip.

En annan bra pulshöjande övning är tempoträning, det går till så att du springer en given runda och växlar tempo. Antingen kan du öka 5 minuter och jogga 2, öka 3 minuter jogga 1 eller så kan du ta i extra i alla backar. Det här konceptet går att variera i oändlighet, det viktiga är att du pressar pulsen.

Backträning är bra för både tekniken och syreupptagningen. Leta reda på en backe 150-200 meter inte allt för brant. Sedan spurtar du uppför och joggar ner. Tempot skall vara så att första känns helt ok, mjölksyra börjar komma på 4-5 de sista 20 metrarna. De sista 2 kommer vara väldigt ansträngande. Satsa på 7-10 st.

Dessa pass är relativt ansträngande för kroppen så jag skulle inte rekommendera att du kör fler än 1-2 i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar