Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

lördag 20 februari 2010

Löpteknik

Innan jag börjar beskriva löpteknik så måste du vara medveten om att det viktigaste är att kroppen är avslappnad och att rörelser inte skall kännas allt för forcerade. Det sägs att det är bättre att ha lite fel sin löpteknik, men att den är bekväm och inte skadar dig. Än att ha ”perfekt” löpteknik som upptar tankekraft och känns obekväm.

Tänk dig en struts springandes på savannen…Hur rör den sig? Det mesta av rörelsen sker i underbenen. Det är en bra förebild.

Jobba mycket med steget och pendlingen i knät. Lyft inte låren för mycket, det kostar energi. Strutsens överkropp är still, tänk på att ha all rörelse framåt. Det vanligaste fel jag upplever att många gör är att få rotation i överkroppen, detta kan bero på svagheter i muskler eller gamla skador som tvingar kroppen att kompensera. Löpning kräver bålstyrka för att minska denna rotation, men bara att du är medveten tar bort relativt mycket.

Armarna skall kännas avslappnade och händerna ligga relativt lågt, i midje- höfthöjd. Du gör av med onödig energi genom att dra upp armarna och spänna axlar. Får du upp tempot och sprintar eller springer i backar, behöver du naturligtvis få draghjälp från armarna och händerna åker då upp något.

Tänk på att hålla ryggen rak och huvudet i linje med ryggraden (precis som hållningen i armhävningar eller andra ”raka” styrkeövningar)

Spänn bålen, för att minska onödiga rotationer eller flaxiga rörelser

Tänk på andningen, här är det inte meningen att forcera utan kroppen har oftast en bra rytm om den får slappna av. En inandning på två eller var tre steg brukar de flesta ha.

Försök att ha en relativt platt fotisättning, så hälarna inte dunkar i. Tänk på att försöka springa ljudlöst. Tänk även på att sätta i foten med tårna pekandes framåt, om du pronerar (faller inåt med foten) eller supinerar (tippar utåt med foten) bör du ha skor anpassat efter detta (jag rekommenderar alla att ha gjutna ilägg det är så mycket skonsammare för kroppen).

Tänk lätt…När du börjar känn tröttheten komma smygande, tänk att det skall se lätt och obekymrat ut. Tänk struts, tänk gazell.

Även om det kanske inte just idag var det skonsammaste löpvädret så hoppas jag att jag får se dig i spåret med strutsliknande steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar