Välkommen hit!

Jag heter Jessica Winberg och är personlig tränare, verksam på Lidingö. Utöver min pt-utbildning har jag även en idrottslärarutbildning ifrån GIH i Stockholm.

Det här är en plattform främst för mina klienter, men även andra intresserade. Här kan du följa hälsa och träning utifrån min synvinkel, men också utifrån ämnen som kommit upp under pass.

Min syn på hälsa kommer ur ett pedagogiskt och funktionellt perspektiv. Träning skall vara lättilgängligt, tidseffektivt och roligt. Hälsa kräver reflektion och ett aktivt ställningstagande.

Vill du komma i kontakt med mig, fråga något eller ha hjälp med din träning, så skicka iväg ett mail aktivtvalmaende@gmail.com

fredag 26 februari 2010

Magiska blåbär

Att bär är bra har jag redan skrivit om, men jag tänkte nu fördjupa mig ytterligare i blåbär. För det första innehåller dem mycket antioxidanter och vitaminer, men de är även bra för tarmarna. Den bästa effekten ur tarminflammationssynpunkt tror forskare att man får om man kombinerar blåbären med probiotiska bakterier (måste klara sig genom slemväggen i tarmen, måste klarar magsyror samt kunna kolonisera sig). Probiotiska bakterier finns bla i surdeg, surströmming, fil och yoghurt.

Den studie som gjorts som stöder detta har gjorts där blåbär kombinerats med rågkli och havrekli med eller utan probiotiska bakterier. Det man såg var att "dieten" med probiotiska bakterierna skyddade levern, som i sin tur blir negativt påverkad av tarminflammationer. De inflammationsverkande bakterierna minskade och lämnade plats åt mer goda lactobaciller (finns bla i BRA-fil, Bifilus och Dofilus). I blåbären finns polyfenoler förbättrar de probiotiska bakteriernas effekt och ökar laktobakteriernas effekt. I denna process gjorde rågkliet att halten av smörsyra och probiotika ökade, två ämnen som även gynnar immunförsvaret.

Fibrerna från blåbären fastnar även som en skyddande hinna i tjocktarmen, vilket gör att inflamationsframkallande bakterier inte kan gå igenom slemväggen. Bakterierna bäddades istället in i fibrerna och åkte ut med avföringen. Rågkliet, havrekliet och blåbärens fibrer byggde så att säga upp ett skydd längs hela tjocktarmen. Det gjorde att det ställe där ulcerös kolit (som i sig inte beror på bakterier, men ett inflammationstillstånd) och tjocktarmscancer ofta uppstår blev skyddade och sjukdomarna får svårare att bryta ut.

Med tanke på att 10-20% av alla svenskar lider av olika former av maginflammatoriskt härledda sjukdomar så är detta en intressant studie.

Källa: Scandinavian Journal of Gastroenterology

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar